Druhý startup z aktuálního akceleračního kola Nadace Vodafone pomáhající neslyšícím nebourá bariéry při každodenní komunikaci, ale při cestování. Neslyšící Jan Wirth je sám vášnivým cestovatelem, navštívil již několik desítek zemí – v podstatě celou Evropu, Indii, Thajsko, Kambodžu nebo třeba Spojené státy. „Chybí mi Afrika a Jižní Amerika, třeba díky Deaf Travelu se mi podaří navštívit i je,“ usmívá se během rozhovoru pro Tyinternety.
Jedním z hlavních problémů při cestování je, že jsou památky zpřístupněny nevidomým, tělesně postiženým, ale na neslyšící a informace ve znakovém jazyce se zapomíná. Tím pádem se neslyšící setkávají s informační bariérou při návštěvě těchto památek. Objednání tlumočníka nepřipadá v úvahu, jelikož toto tlumočení není hrazeno ze sociálních služeb.
Cílem Deaf Travelu je tuto situaci změnit – pomocí aplikace a platformy, na které budou uloženy průvodcovská videa od neslyšících pro neslyšící. V jejich případě totiž není možné (pochopitelně) využít audio průvodce, ve většině případů ani reálné osoby nebo knihy. Videa by měla začít v českém znakovém jazyce a v mezinárodním znakovém systému, přičemž se postupně budou doplňovat o další státní jazyky.
Podobně je plánovaná i geografická expanze. Prvním krokem jsou nejnavštěvovanější památky v České republice včetně těch, které jsou zapsány v seznamech UNESCO. Ty by měly být hotovy do konce roku. Pak přijdou na řadu evropská hlavní města a ta, která jsou oblíbená mezi turisty.
Deaf Travel je platforma, ve které budou uložena průvodcovská videa. Tým má více technických možností, které jsou schopni spolupracujícím památkám nabídnout. Záleží na jejich požadavcích a možnostech.
Do dvou let milion uživatelů
„To je ta jednoduchá forma. Později bychom chtěli složitější, kombinující několik funkcí. Plánem v delším horizontu je přinést zlepšení kvality neslyšících při cestování. Aby bylo bezstarostné a mohli si výlet naplánovat kamkoliv,“ vysvětluje Wirth.
Pokročilejší verze by proto měla umožňovat nahrávání videí dvěma typům reportérů – amatérům ve formě vlogů, ale i profesionálním tvůrcům s editovaným obsahem. Doplnit je pak může rozšíření na styl Yelpu, tedy s možnostmi vidět služby firem, institucí nebo organizací, které neslyšící podporují, například s kalendářem akcí.
Cíl má Deaf Travel nastaven opravdu ambiciózně. Na světě je přibližně půl miliardy sluchově postižených lidí a z toho je 70 milionů neslyšících. Do dvou let by si aplikaci pak měl stáhnout jeden milion uživatelů znakového jazyka.
„Uvidíme, jestli se nám to podaří. Nicméně všichni se setkávají s komunikační bariérou a naším cílem je jim pomoct tuto bariéru odstranit. Důležitá při tom bude provázanost komunity na celém světě. Existuje Světová federace neslyšících nebo Evropská unie neslyšících, budou nám pomáhat při šíření informací,“ věří Wirth.
Největší výzva však startup ještě čeká. Zatím potřebuje společně s mentory dopracovat byznys plán (konkrétní varianty prozrazovat nechce), v tom Deaf Travelu pomůže také účast v dalším kole startupového akcelerátoru StartupYard. Ještě náročnější však bude sehnat investora. Náklady na zaplacení spolupracovníků, technického vybavení a vývoj uživatelsky příjemné aplikace budou obrovské.
„Jsme ideálním projektem pro investory se srdcem na správném místě, kteří vidí nejen sociální stránku projektu, ale také obchodní, a kteří se nebojí investovat do projektů podporujících uzavřenou komunitu,“ vysvětluje Wirth. Vzorem pro něj je asijský startup, který také vyvíjí řešení pro nevidomé. Získal investici od telekomunikačního operátora v řádech desítek milionů. Projekt se díky tomu mohl rozběhnout naplno a operátor získal dobré jméno. „Doufáme, že se nám to podaří také,“ dodává Wirth.